יש מחלוקת בין המקובלים, הן בזמן שבו תתחיל, הן במשכה והן במספר הפעמים שבו תתרחש. יש מהם שאמרו, כי זמנה הוא בסוף האלף השישי. ויש מהם שאמרו, כי זמנה תלוי באורכם של ימות המשיח, אשר נחלקו בו חכמינו.

"אלו הסוברים כי אורכם של ימות המשיח הם ארבעים שנה, לדעתם, מועד התחייה השני הוא ארבעים שנה לאחר ביאת המשיח. ואלו הסוברים כי ימות המשיח הם שבעים שנה, לדעתם, מועד התחייה השני הוא שבעים שנה לאחר ביאת המשיח. והקובעים שלשה דורות לאורכם של ימות המשיח, לדעתם, שלשה דורות לאחר ביאת המשיח תהא תחיית המתים הכללית, וכיוצא" ( אוצרות אחרית הימים חלק א' פרק יג).

על פי רוב במקובלים יהיו שתי תחיות מתים. הראשונה נקראת גם תחיית המתים הפרטית והשנייה נקראת תחיית המתים הכללית. קיים סדר מי יקום ראשון בתחיית המתים ומי בשלב מאוחר יותר.

תחיית המתים הראשונה:

"תחילה יקומו לתחייה שלושת האבות, משה אהרן ובניו וכן אלו שציפו לגאולה. כל אלו יקומו לתחייה עוד בתקופת ימות המשיח".

מטרת התחייה הראשונה היא להורות לעם את הדרך אשר ילכו בה כדי שנראה בטובת ישראל ועל מנת להפעיל מחדש את בית המקדש השלישי. מאחר והידע הקיים כיום בנושא עבודת המקדש הוא תיאורטי בלבד, יגיעו המנטורים שכיהנו לפני אלפי שנים ככוהנים גדולים שיורו לצאצאיהם בדור המשיח כיצד הדברים צריכים להיעשות – איך מדליקים את המנורה, איך מקריבים הקורבנות וכו'.

תחיית המתים השניה:

"אחריהם יקומו לתחייה דור המדבר. אחריהם יקומו לתחייה מתי ארץ ישראל. לבסוף יקומו מתי חוץ לארץ. יש אומרים כי לא תהא תחיית המתים אלא בארץ ישראל בלבד והצדיקים הקבורים בחוץ לארץ, יתגלגלו עצמותיהם לארץ ישראל שמחילות נעשות להם בקרקע, ועומדים על רגליהם והולכים במחילות עד ארץ ישראל."

אחת השאלות שעניינו בין השאר את המלכה קליאופטרה, שחיה לפני כ- 2000 שנה בתקופת התנאים, היתה האם עירומים יקומו מן העפר או לבוש יכסה את גופם.

רבי מאיר בעל הנס ענה לה: "קל וחומר מחיטה: ומה חיטה שנקברה ערומה, יוצאה בכמה לבושין, צדיקים שנקברים בלבושיהן, על אחת כמה וכמה!" (מסכת סנהדרין דף צ' עמוד ב').

ובאיזה לבושים יקומו לתחייה?

בתלמוד הירושלמי במסכת כתובות נותנים שתי אפשרויות "נחלקו רבותינו בשאלה באיזה לבוש יקומו המתים: יש אומרים שהמתים יקומו כשהם לבושים בתכריכים שבהם נקברו ויש אומרים שהמתים יקומו כשהם לבושים בבגדים שנהגו ללבוש בחייהם"

ומה עם בעלי המומים?

יקומו במומיהם על מנת שקרוביהם יכירום אך לא לאורך זמן כי הקב"ה ירפא כל בעל מום "אז תיפקחנה עיני עיוורים, ואוזני חרשים תיפתחנה. אז ידלג כאייל פיסח, ותרון לשון אילם". (ישעיהו פרק לה)

אם נשמה התגלגלה במספר גופים איזה מהם יקום בתחיית המתים?

מה יעלה בגורלם של הגופים שהיו לאדם בגילגולים קודמים, האם גם הם יקומו לתחייה בתחיית המתים, או שרק הגוף האחרון בלבד יקום לתחייה? בשאלה זו נחלקו רבותינו:

יש אומרים כי רק הגוף האחרון בלבד יקום לתחייה בתחיית המתים, ואילו שאר כל הגופים שהיו לאדם בגילגולים הקודמים, יכלו ויאבדו ולא יזכו לראות אור בתחיית המתים (דעת הגר"א).

ויש אומרים כי כל הגופים שהיו לאדם במשך כל הדורות יקומו לתחייה בתחיית המתים, כאשר בכל אחד ואחד מהגופים יתלבש אותו חלק מהנשמה שזוכך, תוקן והושלם במהלך חייו של אותו הגוף (ע"פ הזוהר והאר"י הקדוש בשער הגלגולים).

חלק שני מתוך שלושה