"והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות, והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלהי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו, כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" (ישעיה ב, ב-ג)

בית המקדש

מתי יבנה?

להזכירכם, קיימות שתי אפשרויות לבוא הגאולה, האחת היא "בעתה", בזמנה, כשעם ישראל יהיה כולו חייב ותמו הימים שהקציב הבורא לעולם ואפשרות שניה היא "אחישנה", הקדמתה לפני תום הזמן שהוקצב לנו, כשעם ישראל יהיה זכאי בגלל עבודתו את השם ושמירת מצוותיו.

"בעתה" – יבנה בית המקדש השלישי אחרי ביאת המשיח.

"אחישנה" – יבנה בית המקדש לפני בוא המשיח.

איך יבנה?

שתי דעות: יש הסוברים כי בית המקדש יגלה ויבוא משמים כשהוא בנוי ומשוכלל (על פי הזוהר) – "מקדש א-דוני כוננו ידיך" (שמות, טו, יז) ויש הסוברים כי מלך המשיח הוא זה אשר עתיד לבנות את בית המקדש (הרמב"ם) – "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ, וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם (שמות כה, ח) לקיים מצוות עשה מן התורה.

הדעה הרווחת:שילוב של שתי הדעות הקודמות, שבית המקדש השלישי יבנה אמנם על ידי אדם אולם לאחר בנייתו, ירד לתוכו מן השמים בית מקדש רוחני, כירידת הנשמה אל תוך הגוף או כמו ירידת האש של מעלה אל תוך האש של מטה. אפשרות נוספת היא שירד בית המקדש השלישי מן השמים, אך השערים ייקבעו בידי אדם כדי לקיים את שתי הדעות, מן השמיים ומצוות עשה.

המקום אשר בו יבנה בית המקדש השלישי יהיה בדיוק במקום אשר בו נבנה בית המקדש השני.

מי יעבוד בבית המקדש?

על פי הגמרא אסור לכוהנים לשתות יין מאחר ומצפים שבית המקדש ייבנה במהרה ושיכור לא יכול לעבוד בבית המקדש. כהן שבכל זאת שותה יין, השפעתה צריכה לפוג תוך 18-24 דקות (זמן הליכה של מיל) – זהו הזמן שיעבור בין ביאת משיח (באחישנה) להשלמת בניית בית המקדש השלישי.

ומאיפה יהיה אפשר להשיג בגדי כהונה לעבודה בבית המקדש? אהרון הכהן ובניו יקומו בתחיית המתים הראשונה עם בגדי הכהונה שלהם ולא עם תכריכי מתים.

כהנים

הבית שלישי – שילוב של הבתים הקודמים:

בית ראשון – נבנה בימי שלמה המלך, תקופת הזהב של העם היהודי, שיאה של התגלות אור הקדושה האלוקית מעילא לתתא, מלמעלה למטה. דור זה היה מוכן דיו לקבל את האור הגדול ונחרב עקב התגברות של עבודה זרה, עריות ושפיכות דמים

בית שני –  נבנה כשעם ישראל תחת אומות העולם (כורש) – שדחפו אותו לכך… היו חסרים בו חמישה מרכיבי קדושה שגרמו לירידה עצומה בקדושה – ארון, אורים ותומים, האש, השכינה ורוח הקודש. דור זה החל להזדכך מתתא לעילא, ממטה למעלה, היו בעלי תשובה. הבית השני נחרב על שנאת חינם.

בית שלישי לא יחרב לעולם!

מקדש 2