ימות המשיח – תכליתה

אין אנו מתאוים ומקוים לימות המשיח לרוב התבואות והעושר, ולא שנרכב על סוסים, ולא לשתות יין במיני הזמר כמו שמחשבין מבולבלי הדעת, אבל התאוו הנביאים והחסידים לימות המשיח ורבתה תשוקתם אליו, למה שיהיה בו מקבוץ הצדיקים והנהגת הטובה והחכמה וצדק המלך ורוב יושרו והפלגת חכמתו וקרבותו אל האלהים… (הרמב"ם)

הגאולה בתקופה הראשונה לא תיצור שום אמת חדשה, אלא תסיר את המסווה שהפריע לראות את האמת של העולם הזה – בדומה להפצעת השחר שבו העולם נשאר בדיוק כפי שהיה בלילה, אלא שבבוקר רואים הכול בבהירות

משמיעה לראייה – משמיעה וידיעת התורה והעולם בשכל דבר הדורש אמונה, התבוננות ומחשבה למצב של הסרת הלוט וראייה רוחנית של הכול כמו בקבלת התורה שבני ישראל "ראו את הקולות"

התקופה הראשונה היא מבוא לתקופה השנייה שבה ישתנו סדרי עולם ויתבטלו בו חוקי טבע.

עולם כמנהגו נוהג

"אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד" (מסכת ברכות לד)

"אל יעלה על הלב שבימות המשיח יבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית, אלא עולם כמנהגו נוהג" (הרמב"ם – הלכות מלכים פרק יב הלכה א).

ההבדל בין ימינו אלה לימות המשיח מתבטא בכך, שעכשיו אנו משועבדים למלכויות אחרות, ואילו בימות המשיח לא יהיה עם-ישראל נתון למרותם של אחרים.

עולם מתוקן: לא יהיו מלחמות ושנאות, עוני ומחסור, רוע ורשע. תחדל העוינות לעם היהודי, ייבנה המקדש והעם כולו יתקבץ לארץ-ישראל ויחיה כאן לבטח. כל המשאבים האנושיים וכל הכלים הטכנולוגיים יופנו אך ורק לפעילות חיובית ולהפצת ערכי האמת, הטוב והצדק.

חגים ומועדים שאינם בטלים

שכל המועדים עתידין ליבטל, וימי הפורים לא בטלים לעולם, שנאמר: לא יעברו וגו' ר"א אומר: אף יום הכיפורים לא יבטל לעולם, שנאמר: והייתה זאת לכם לחוקת עולם. (מדרש משלי)

"כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידין ליבטל לימות המשיח חוץ ממגילת אסתר… קיימת כחמישה חומשי תורה…" (הרמב"ם)

?מה עושים בימות המשיח

העולם יהיה מלא שפע רב עד שבני האדם לא ידעו עוד מחסור ומצוקה, ואז יוכלו להתמסר לידיעת ה'

ידיעה – התעלות היהודים להכרת כל החכמות ממקור החכמה – התורה – חכמות העולם (חכמות הטבע), חכמת מעשה בראשית (חכמת הבריאה) וחכמת מעשה מרכבה (סודות המרכבה האלוקית – לפני הבריאה)

לימוד תורה בלבד להגיע לדבקות בה'- אין צורך עוד בלימוד המצוות, ההלכות וטעמן כי השכחה תיעלם

המציאות הגשמית תזהיר מפני איסורי תורה – "בעולם הזה אדם לוקט תאנה בשבת, אין התאנה אומרת לו כלום. אבל לעתיד לבוא היא צווחת ואומרת – שבת הוא"

גויים וגרים בימות המשיח

"אמר ר' חנינא, אין מיתה לעתיד לבוא אלא באומות העולם בלבד. ר' יהושע בן לוי אמר, לא בישראל ולא באומות העולם." (גמרא ומדרשים)

בזמן הגאולה, כאשר יתגלה לעין כל המעמד המיוחד והנעלה של עם ישראל, ודאי שכל הגויים ירצו להתגייר כדי להסתופף בנחלת ה' וליהנות מן השפע הרוחני והגשמי הרב שיהיה מתנת חלקו של עם ישראל, אבל אז מבוקשם לא ינתן להם.

"אז יבואו כל העמים, ונופלים על פניהם לפני המשיח ולפני ישראל ואומרים: נהיה לך ולישראל לעבדים… וכל אחד מישראל, אלפיים ושמונה מאות עבדים יהיו לו" (ילקוט שמעוני) – ולמה צריך אלפיים ושמונה מאות עבדים לכל יהודי? תשובה לכך תינתן רק על ידי המשיח…