ישנם שלושה מועדים כלליים של דין ומשפט:

בעולם הזה – דוגמת המשפט בראש השנה לכל אדם ואדם

בעולם הבא – שבו נידונה הנשמה בצאתה מהגוף

לעתיד לבוא – והוא יום הדין הגדול לאדם ולאומות העולם

המקום בו תשפט כל האנושות ביום הדין הגדול והנורא הוא: עמק יהושפט שם ישב הקב"ה על כסא דין וידון כל אדם ואדם לפי מעשיו.

עמק יהושפט

יש אומרים שיום הדין הוא יום פחד ואימה, יום הדין לכל בני האדם ויש אומרים שיום זה הוא רק דין ונקמה באומות העולם.

יום דין לאדם

ביום הדין הגדול ישפט כל אדם – "אם הוא ראוי לתחיית המתים ולנועם הגוף והנפש באותו זמן". על כך נאמר בדניאל : "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו, אלה לחיי עולם, ואלה לחרפות לדראון עולם". על פי דעת רבי יצחק אברבאנל אין מקום לדין ומשפט נוסף אחרי המשפט שיש על האדם בעולם הזה ובעולם הבא, שהרי האדם לא עשה מצוות או עבירות אחרי שנשפט לאחר מותו, ומה מקום יש לדונו מחדש? על כן, לדעתו, אין לפרש את "יום הדין הגדול" במשמעות של דין ומשפט, אלא במשמעות של עונש ונקמה באומות – "הדין שזכר כאן הוא העונש שיעניש הקב"ה את האומות ויבטל ממשלתם". – אני באופן אישי בעד…

יום דין לאומות העולם

ביום הדין הגדול יראה הקב"ה לכל באי עולם את הגיהנם ואת גן עדן כל כל שעריהם ומדוריהם. שערי גן עדן יפתחו במזרח, ושערי גיהנם יפתחו בנחל יהושע ביום זה יתייצבו כל אומות העולם לפני כס המשפט.

"אומר להם הקב"ה: אל יכנסו לפני בערבוביא, אלא תכנס כל אומה ואומה וסופריה. מיד נכנסת לפניו מלכות רומי תחילה. אומר להם הקב"ה: במה עסקתם? אומרים לפניו: רבונו של עולם, הרבה שווקים עשינו, הרבה מרחצאות בנינו, הרבה כסף וזהב הרבינו, וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה. אומר להם הקב"ה: שוטים שבעולם, כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם: תקנתם שווקים להושיב בהן זונות. מרחצאות לעדן בהם עצמכם. כסף וזהב שלי הוא. מיד יצאו בפחי נפש…יצאה מלכות רומי ונכנסה מלכות פרס… וכן לכל אומה ואומה… לפני הכרעת משפטם של אומות העולם, הקב"ה שוחק עליהם ומביישם בפני כל באי עולם… ". הקב"ה מביא כל אומה ולשון ואומר: למי עבדתם בעולם שהלך ולמי השתחויתם? והם אומרים: לאלילי כסף ואלילי זהב. ואומר להם הקב"ה: עברו אתם ואלוהיכם באש, אם יכולים להציל אתכם יצילו…"

ענייני יום הדין

"…ואומר הקב"ה יעברו כל אומה ואומה היא ופסל שלה על הגשר של גיהנם, ואז יעברו כולם, וכיון שמגיעין אל תוכה יהיה הגשר לפניהן כמו חוט, ונופלין לתוך הגיהנם האלילים ועובדיהן, וכיון שמגיעים לתוך הגיהנם הם ופסיליהם, ורואים ישראל את כל העכו"ם ופסיליהם בתוך הגיהנם, מיד מתייראין ישראל ואומרים לפני הקב"ה, רבונו של עולם, שמא כשם שעשית עם אלו כך תעשה עמנו, ואומר להם הקב"ה מי אתם, ואומרים לפניו אנחנו עמך ונחלתך ישראל… (תנא דבי אליהו)