בכל דור ודור מצווים אנו לספר ביציאת מצרים. ברובד ההיסטורי סיפורי מדובר על יציאתם הפיזית של עם ישראל ממצרים, יציאה מעבדות לחירות, משעבוד לגאולה. ברובד הפנימי יותר, ניתן ללמוד וליישם תובנות ולקחים מסיפור יציאת מצרים לשיפור חיינו הפרטיים, וברוח הביחד, האחדות והערבות ההדדית, גם לשפר את חיי העם כולו.
חג פסח וספירת העומר הם זמנים מסוגלים לחשבון נפש אמתי והזדמנות המגיעה עם טיפהל'ה עזרה מהשמים להתחיל בהם בשינוי פנימי לניקוי החמץ הנפשי וההתנהגותי שעמד לנו לרועץ במהלך חיינו ולקבוע מטרות בדרך לחיים עם משמעות.
– מצרים מסמלת מיצרים המעכבים ומונעים את התפתחותנו האישית בגלל התנהגויות לא מקדמות שאימצנו לעצמנו לאורך השנים, מחשבות שליליות, דיבורים ומעשים שאם לא היינו אומרים או עושים היינו יכולים להיות במקום אחר, טוב יותר.
– פרעה מסמל פה-רע, שימוש לא נאות בפה אם בהוצאת לשון רע, בדיבורים סרי טעם ובאמירות לא מקדמות. פסח לעומתו מסמל פה-סח המשתמש בחכמה במה שיוצא מפינו ובכך משרת אותנו נאמנה להשיג את מטרותינו.

  • 10 המכות מסמלות את דרכו של הקב"ה לאותת לאדם שהדרך שבה בחר איננה הדרך הנכונה ובכל רגע הוא יכול לבחור אחרת ולהפוך נתיב של ייסורים לדרך המלך. הדרך שבה בחר פרעה הייתה דרך הגאווה שהורידה אותו ואת עמו לעברי פי פחת.
  • קבלת התורה לאחר יציאת מצרים הייתה התכלית של עם ישראל ואת השליחות של היהודים להיות לאור לגויים. ואנו, כפרטים, נמצא את שליחותנו בעולם ואת האור שנפיץ ליושביו.
  • 50 הימים של ספירת העומר, מיציאת מצרים עד למעמד הר סיני, אלו 50 הימים שעם ישראל עבד על מידותיו והתנהגותו כדי להפוך מעם של עבדים לעם חופשי, עם של בני מלך. כל שינוי לוקח זמן, לא כל שכן שינוי כמו שעבר העם היהודי מתקופת השעבוד לחיים של חירות. במהלך 50 הימים נעזר עם ישראל בניסים של הקב"ה כדי לזרז את השינוי, דבר שלא צלח בדיעבד בעקבות חטא העגל. ללמדנו שאת השינויים (ללא ניסים גלויים או נסתרים) צריך לעשות לאט ובהתמדה כדי להגיע להצלחה ולהפכו להרגל. אין קיצורי דרך ומה שנותר הוא ליהנות מהדרך כשהמטרה והתכלית משמשים לנו כמגדלור בוהק. 

חג שמח וכשר לכל עם ישראל!